Leestip: The Happiness Project

Afgelopen week was ik ziek, en ik had het flink te pakken. Het leek me een mooi moment om een stukje te delen over geluk, want als je ziek bent besef je je pas hoe veel geluk je hebt wanneer je niet ziek bent. Een goed moment voor een stukje over The Happiness Project, geschreven door Gretchen Rubin. Ook dit boek heb ik geleend van een vriendinnetje, net als het boek van Marie Kondo. Het boek kwam uit in 2009 en gaat over (zoals je al raadt) geluk. Dit boek staat in mijn lijstje met aanraders.

Ik moet toegeven, de titel (en ondertitel) schreeuwt dat dit een zelfhulpboek is voor mensen die ongelukkig zijn. Dat is wat ik in ieder geval dacht toen ik het iemand tegenover me in de trein zag lezen en dat is het misschien ook wel, maar dat betekend niet dat mensen die gelukkig zijn het niet kunnen lezen. Want ik las het en ik ben gelukkig hoor, écht.

Dit boek laat je nadenken en dat vind ik fijn. Het laat je nadenken over of je wel doet wat je leuk vindt , of je wel alles uit jezelf haalt, hoe je overkomt op anderen en vooral over geluk.

‘Eén van de beste manieren om jezelf gelukkig te maken, is anderen geluk maken: Eén van de beste manieren om anderen gelukkig te maken, is zelf gelukkig zijn’

Het boek is geschreven door Gretchen en het is dus ook haar persoonlijke happiness project. In het boek komt ook naar voren dat iedereen zijn/haar eigen happiness project heeft, elk happiness project is dus anders en uniek. Het boek gaat over Gretchen, en dus over dingen die belangrijk zijn in haar dagelijks leven, bijvoorbeeld kinderen. Dit zegt mij als 18 jarige niet zo gek veel, maar toch was het ontzettend leuk om te lezen. Daarnaast is er veel onderzoek te vinden in het boek, wat mij in ieder geval erg aansprak.

Het happiness project is echt een boek geschikt voor iedereen, gelukkig of ongelukkig.

Meer boeken lezen over dit onderwerp of van dezelfde schrijver?
– Ik schreef een stuk over een ander boek van Gretchen Rubin, steeds beter. Ook zeker een aanrader.